مقدمه

search engine optimization یا همان روش بهینه سازی وبسایت های اینترنتی چیست؟ 

از زمانی که هزینه و پیچیدگی راه اندازی یک وب سایت به طور قابل توجهی کاهش یافته است بسیاری از مردم و جوامع وب سایت ها و وبلاگ هایشان را به منظور معرفی کسب وکار و تجارت خود و همچنین به دست آوردن سود از تبلیغات آنلاین ایجاد کرده اند .با افزایش چشمگیر تعداد وب سایت ها در هر حوزه و همچنین افزایش کاربران اینترنتی و جستجو و گشت و گذار آنان در موتورهای جستجواین سوال برای صاحبان تجارت پیش می آید که چگونه وب سایتمان را به کاربران معرفی کنیم و در معرض دید آنان قرار دهیم .

تعریف seo

سئو فرایند بهینه سازی وب سایت ها باعناصر فنی و خلاقانه برای موتورهای جستجوگر به منظور کسب صدر صفحه ی نتایج می باشد.

به طور کلی دو نوع سئو داریم

سئوی پرداخت شده : استفاده از تبلیغات

سئوی ارگانیک : درگذشته سئو میانبری برای به دست آوردن ترافیک بالا بوده و مدیران وب سایت ها می توانستند با اقداماتی نظیر استفاده از محتوای دزدیده شده یا کپی شده,  لینکها ی اسپم یا لینک های خریداری شده و تبلیغات زیاد و … که امروزه به آن سئوی کلاه سیاه می گوییم به راحتی به صدر صفحه ی نتایج برسند اما امروزه با افزایش الگوریتم های هوشمند موتورهای جستجو برای شناسایی سئوی کلاه سیاه موارد فوق نه تنها اثر مثبت نداشته بلکه موجب اسپم شدن وب سایت می شود بنابراین برای داشتن وبسایت موفق باید به سئوی ارگانیک روی آورد.

سئوی ارگانیک استفاده از تاکتیک های بنیادی مثل بهینه سازی تگ ها روی صفحه و ساختار وب های معنایی مستند شده , لینک دهی داخلی و خارجی مناسب و تخصصی , یافتن دقیق ترین و موثرترین عبارات جستجو و کلیدواژه ها , محتوای غنی و جدید و ده ها موارد دیگر به منظور ارتقای جایگاه وبسایت در serp می باشد.s erpصفحه ای است که موتور جستجو در پاسخ جستجوی کلید واژه توسط کاربر نمایش می دهدکه غالبا دارای فهرستی از نتایج جستجواست. هر نتیجه شامل شرح کوتاه و پیوندی بهسایت یا صفحه ی اصلی است.

راهبرد های seo

محققان دانشگاهی متخصصان و آژانس های صنعتی سه راهبرد اولیه ی سئو را شناسایی کرده اند که عبارتند از

محتوا

ساختمان لینک

اشتراک گذاری اجتماعی

گوگل در راهنمای اولیه ی بهینه سازی در موتورهای جستجو, برخی از بهترین کارهایی که تیم داخلی گوگل و صاحبان وب سایت ها برای بهبود شاخص گذاری و قدرت ناوبری سایت انجام می دهد را توضیح داده است .در آغاز راهنمای اولیه ی سئوی گوگل عنوان شده است که سایت های جالب توجه خود باعث شناخته شدنشان می شوند.

 تولید محتوای جذب کننده و مفید احتمالا تاثیر بیشتری روی وب سایت شما خواهد داشت . به عبارت دیگر تولید محتوای با کیفیت می تواند الهام بخش اشتراک گذاری ولینک دهی طبیعی باشد. متاسفانه در واقعیت محتوای بسیار کمی به طور طبیعی پربیننده می شود و محبوبیت دربازار بسیار رقابتی اینترنت امروز پیدا می کند. وب سایت هایی که رتبه ی خوبی درنتایج جستجو دارند علاوه بر محتوای قوی از پلتفرم صحیح و رسایی برخوردارند .

ژانگ و کاباگ طی مقاله ای در سال2016  به بررسی تاثیر اشتراک گذاری اجتماعی و  لینک دهی پرداختند و سه وب سایت مستقل که محتوای مشابه , صفحه ی گرافیک ارگانیک, اعتبار دامنه,تعدادلینک ها , رتبه serp و درآمد یکسانی داشتند و هر سه به لحاظ محتوا غنی و قوی بودند را انتخاب کردهو راهبردهای ساختمان لینک و اشتراک گذاری اجتماعی را روی دو سایت اعمال کردند ( محتوا + اشتراک گذاری اجتماعی , محتوا + لینک دهی و فقط محتوا)  و تغییرات ترافیک سایت , اعتبار دامنه و رتبه بندی سایت را طی 18 ماه آنالیز کرده ونشان دادند:

1.وبسایتی که از ساختمان لینک به صورت بهینه و تخصصی استفاده می کرد بیشترین ترافیک پایدار, اعتبار دامنه, رتبه ی serp و افزایش درآمد تبلیغاتی را داشت.

2.وب سایتی که از اشتراک گذاری اجتماعی استفاده می کرد سریعترین رشد ترافیک و افزایش درآمد تبلیغاتی در طول دوره ی زمانی که سئو با اشتراک گذاری اجتماعی پیاده سازی شد را داشته و البته چنین شدت افزایشی بلافاصله کند شد و فروکش کرد.

3.وب سایتی که تنها به محتوای غنی اکتفا کرده بود در ترافیک و رتبه و درآمد رشد داشته اما کمترین میزان رشد را نسبت به دو وب سایت دیگر داشت. 

نویسنده: مهندس نرگس رحیمی کارشناس ارشد تجارت الکترونیک

منبع

Zhang S,Cabage

N.2016.”search engine optimization comparison of link building and social

sharing” Journal of computer information system(2016)